راهنمای خرید دستگاه لیزر مارکینگ و برش لیزر

پیشرفت‌ در علم و تکنولوژی موجبات افزایش کاربری در انواع دستگاه‌های برش لیزری و حک را شامل شده است. به دلیل وجود دقت بالا، سهولت در کار و تسریع در اجرای فرایندها در این نوع از دستگاه‌ها، امروزه استفاده از این فناوری در صنایع مختلف جایگاه مناسبی را به خود اختصاص داده و از طرفی نیز، محدودیت صنعتگران نسبت به تولید محصولات متنوع را از بین برده است.

در این مقاله قصد داریم در مورد خدمات لیزر در زمینه برش لیزری و حک لیزری، مطالب مهمی را در اختیار شما کاربران و مشتریان کداپارسل قرار دهیم. پس ما را تا انتهای این مقاله همراهی نمایید.

  • 1.فناوری حک و برش لیزری تبلوری در تولید محصولات صنعتی
  • 2.ویژگی‌های بارز فناوری برش لیزری و حک لیزری
  • 3.درباره روش کار برش لیزری و حک لیزری
  • 4.انجام فرایند برش و حکاکی بر روی چوب چگونه است
  • 5.چه نوع چوب‌هایی برای برش و حکاکی با لیزر مناسب هستند
  • 6.انجام فرایند برش و حک لیزری بر روی فلز چگونه است
  • 7.فلز‌های مناسب برای برش و حکاکی با لیزر کدام‌اند
  • 8.انجام فرایند حک و برش لیزری و بر روی چرم و پارچه چگونه است

فناوری حک و برش لیزری تبلوری در تولید محصولات صنعتی

فناوری برش لیزری و حک لیزری با توجه به مزایای فراوانی که دارد، کاربری از آن امروزه در صنایع مختلف بسیار پرکاربرد است. از این فناوری می‌توان برای تولید نمونه اولیه و یا حتی برای ساخت و تولیدات انبوه قطعات و محصولات در صنایع مختلف استفاده کرد.

صنعت قطعه‌ سازی، خودروسازی، زیورآلات، تبلیغات، چوب، پزشکی و چرم و پارچه از جمله مهم‌ترین صنایعی است که استفاده از این فناوری، موجب شکوفایی در تولید محصولات آن را به دنبال داشته است.

ویژگی‌های بارز فناوری برش لیزری و حک لیزری

  • پیدایش این فناوری مربوط به سال 1965 میلادی است. با این حساب سن این تکنولوژی به بیش از 55 سال می‌رسد و قدمت استفاده از این نوع از دستگاه‌ها در کشور ایران حدودا 15 سال است.
  • این دستگاه‌ها علاوه بر انجام برش و حک، در زمینه جوشکاری سریع و آسان قطعات غیر ضخیم به واسطه تابش پرتو نور نیز توانمند هستند.
  • جدای از پرداخت هزینه‌های اپراتوری و زمان انجام کار در این نوع از دستگاه‌ها، موضوع مصرف انرژی‌های زیاد برق و گاز و اشغال فضا نیز می‌تواند پرداخت هزینه‌های گذاف را برای صنعتگران به دنبال داشته باشد. به همین خاطر یکی از راه‌هایی که می‌تواند موجب صرفه‌جویی در هزینه‌ها شود، برون‌سپاری انجام پروژه است.

درباره روش کار برش لیزری و حک لیزری

کاربری از دستگاه‌های حک و برش لیزری در صنایع مختلف کاربرد دارد. جدای از موارد گفته شده در این مقاله، می‌توان به صنایع ساختمانی، نظامی، هوا هوافضا، صنایع شیمیایی و آزمایشگاهی، ارتباطی، خودروسازی و غیره نیز اشاره نمود.

نکته جالب این است که در محصولات خانگی و کسب و کارهای کوچک نیز استفاده از دستگاه‌های برش لیزری و حک لیزری به طور گسترده کاربرد‌های فراوانی دارد مخصوصا در تولید استند‌ها، و انواع محصولات دکوراتیو و

این دستگاه‌ها از روش‌کار پیچیده و فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند. بر این اساس، تابش لیزر به واسطه قسمت خروجی پرتوان که بر روی دستگاه تعبیه شده مطابق با طرح سفارشی بر روی جسم به هدف برش و یا حکاکی ساطع می‌شود. طرح مورد نظر نیز توسط طراح با استفاده از نرم‌افزار‌هایی مانند اتوکد و کورل تهیه و به دستگاه معرفی می‌شود.

ناگفته نماند که این دستگاه‌ها بر روی متریال‌های متفاوت فلزی و غیر فلزی کلیه عملیات حکاکی و برش را بدون تماس فیزیکی انجام می دهند.

انجام فرایند برش و حکاکی بر روی چوب چگونه است؟

گام اول:

در ابتدا لازم است که تصویر پروژه به هدف حک یا برش لیزری را مشخص و طراحی نمایید. این کار با استفاده از نرم‌افزار‌های طراحی مانند کورل انجام می شود. در این هنگام تصویر به صورت سیاه سفید خواهد بود و دستگاه لیزر موظف است برای حک و یا برش لیزری، قسمت‌های سیاه تصویر را مد نظر قرار دهد.

گام دوم:

توجه داشته باشید که بر اساس تجربه، نوع MDF گزینه مناسبی برای حکاکی نیست و در این خصوص چوب‌های سفت و محکم به دلیل ساختار مطلوب و گرد و غبار کمتر پیشنهاد می‌شود. در این گام لازم است که تنظیمات دستگاه را تعیین نمایید. از جمله قدرت برش و حک، سرعت دستگاه، فاصله نقاط و …

چه نوع چوب‌هایی برای برش و حکاکی با لیزر مناسب هستند؟

در زمینه برش و حک لیزری بر روی چوب می‌توان چوب از انواع MDF ، چوب طبیعی مانند (بلوط و افرا و صنوبر)، مولتی پلکس، نئوپان، HDF، تخته چند‌لا را مناسب معرفی نمود.

انجام فرایند برش و حک لیزری بر روی فلز چگونه است؟

گام اول: تولید و تنظیم اشعه

به واسطه اشعه‌های تولیدی توسط لامپ و تخلیه الکتریکی، این کار در یک محیط بسته انجام می ‌شود.

گام دوم: انتقال اشعه به لنز دستگاه

این کار توسط HEAD دستگاه یا همان سر دستگاه از طریق Tube تیوب‌ها و مجاری با کاربری از یک آینه به هدف انعکاس، بعلاوه Fiber Optic  یا همان فیبرهای نوری انجام می‌شود.

گام سوم: تنظیم اشعه بر روی کار

پس از تولید اشعه، تابش به محیط‌های خاص تعیین شده به هدف جک و یا برش ساطع می‌شود.

گام چهارم: پاک‌سازی سطح کار

بر اثر فعالیت برش و حکاکی بر روی فلز، مواردی بر اثر تصعید و یا گرده باقی مانده که توسط گاز مخصوص از طرف سر دستگاه همز‌مان خارج شده و موجبات تمیزی کا را شامل می‌شود.

فلز‌های مناسب برای برش و حکاکی با لیزر کدام‌اند؟

انتخاب فلز بر اساس نوع محصول است. به طور کلی می‌توان ورق‌هایی مانند برنج، گالوانیزه، آلومینیوم و آهن را مثال زد.

انجام فرایند حک و برش لیزری و بر روی چرم و پارچه چگونه است؟

هنر حکاکی بر روی چرم و پارچه در قدیم توسط دستگاه‌های ابتدایی قلم‌زنی به صورت دستی انجام می‌گرفت. اما امروزه به توفیق فناوری خدمات لیزر، تولید کفش، کیف، تابلوهای وزین و غیره در این هنر با شرایط دوام و ظرافت بالا قابل انجام است.

بر این اساس می‌توان به راحتی طرح مورد نظر را بر روی محصولات چرم و پارچه با ظرافت بالا طبق نظر و سلیقه و سفارش مشتری حکاکی کرده و محصول بی‌نظیری را تولید نمود.

نکته اول:

خاطرنشان می‌شود که بر اساس نوع جنس پارچه و چرم، هنگام حک و برش لیزری، بوی نامطبوعی ایجاد می‌شود. برای این منظور لازم است که فرایند اجرای پروژه در محیط باز باشد.

نکته دوم:

اجرای فرایند تست دستگاه در خصوص متریال پارچه و چرم بسیار مهم است. برای همین امر لازم است قبل از اجرا، تکه‌ای از کار را به صورت آزمایشی زیر دستگاه قرار داده و به هدف جلوگیری از نیم‌سوز شدن و خرابی، نوع تنظیمات و روش کا را بررسی نمایید.

نکته سوم:

به تجربه ثابت شده است که کاربری از میز لانه‌زنبوری می‌تواند برای این نوع از پروژه‌ها نتیجه مطلوب‌تری را حاصل نماید. ماهم به شما این نوع میز کار را پیشنهاد می‌دهیم.

نکته چهارم:

به دلیل جابجا شدن چرم و پارچه در حین کار برش و فعالیت لیزر، که می‌تواند نتیجه کار را خراب نماید، بهتر است که جنس کا را با استفاده از چسب به میز محکم نمایید.

نکته پنجم:

پس از اتمام کار، محصول را با آب شستشو نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *